Równy i równiejszy

7 paź 2009 autor: Majka

Ostatnio Polskę obiegła wiadomość dotycząca aresztowania wybitnego reżysera – Romana Polańskiego. Z pewnością większość z Was dość dobrze orientuje się w sprawie, ale gwoli przypomnienia – Roman Polański został zatrzymany w na lotnisku w Zurychu na podstawie amerykańskiego nakazu aresztowania sprzed 31 lat. Reżyser trafił do tymczasowego aresztu ekstradycyjnego. Oskarżyciele w Stanach Zjednoczonych zarzucają mu, że w 1977 roku uwiódł trzynastoletnią wówczas dziewczynkę – Samanthę Geimer, upił ją, podał narkotyk, a potem wykorzystał. Zgodnie z prawem Stanu Kalifornia seks z nieletnią jest automatycznie kwalifikowany jako gwałt. Reżyser przed zakończeniem postępowania sądowego uciekł jednak do Francji, by uniknąć spodziewanej kary  długoletniego więzienia. Od tamtej pory unikał wizyt w krajach, które mają podpisane umowy ekstradycyjne z USA.

Po aresztowaniu reżysera w naszym kraju jak i za granicą pojawiły się różne opinie dotyczące tego wydarzenia. Wiele znanych osób ze świata kultury i sztuki wypowiadały, się w tej sprawie :

„Wybitna polska reżyserka Agnieszka Holland, pracująca od lat nie tylko w Polsce ale i w Stanach Zjednoczonych, powiedziała, że  jest to jakaś potworna złośliwość amerykańskiego prawa.

Ma one w sobie taką bezwzględność. To jest kraj prawa,  ale myślę, że były okazję by tę sprawę już umorzyć.

Zdaniem pani reżyser amerykańskie władze mogłyby dać  już sobie spokój z tą sprawą, tym bardziej, że jak podkreśliła – Polańskiemu wybaczyła już sama Geimer. Naprawdę gorsze rzeczy się dzieją.

Mnie jednak najbardziej zaskoczyła postawa niektórych przedstawicieli polskiego rządu, którzy bronią reżysera. Minister Spraw Zagranicznych Radosław Sikorski razem z ministrem Francji wystosował do rządu amerykańskiego list z prośbą o ułaskawienie reżysera. Te działania zostały skrytykowane, przez prasę na całym świecie. Według prawa polskiego Roman Polański jest traktowany jako pedofil. Na marginesie warto dodać, że nie tak dawno nasz Sejm uchwalił nowelizację kodeksu karnego zaostrzając karę za pedofilię. Pedofil-gwałciciel ma być obowiązkowo umieszczany w zakładzie zamkniętym lub kierowany na leczenie farmakologiczne. Przymusowo leczeni mają być pedofile, którzy zgwałcą osobę poniżej 15 roku życia lub dopuszczą się gwałtu kazirodczego.

Okazuje się jednak, że nasi posłowie cierpią na pewien rodzaj amnezji i dużą dozę niekonsekwencji, ponieważ tydzień później bronią sprawcę tego wyżej wymienionego czynu, tylko dlatego, że jest wybitnym reżyserem. W ten sposób upada dogmat równości wobec prawa. Mamy równych i równiejszych. Zwykły obywatel za ten czyn odsiedziałby swoje, a osoba znana już nie, gdyż w jej przypadku charakter czynu jest bagatelizowany.

Były Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ćwiąkalski w jednym z wywiadów zauważył iż:

Względy humanitarne przemawiają za tym, żeby go bronić. Ale od strony prawnej przestępstwo zostało popełnione, a popełnione przestępstwo powinno być ukarane. Tyle tylko, że powstaje pytanie, jaka kara byłaby właściwa.

Dodaje, że Roman Polański jest człowiekiem zasłużonym dla światowej kinematografii i nie jest zwykłym zjadaczem chleba. Owszem,  Roman Polański jest wybitnym reżyserem, ale w popełnił on przestępstwo, za które powinien zostać  osądzony i ukarany tak jak zwykły człowiek. Gdyby przed ponad 30 laty zachował się w sposób odpowiedzialny i pozwolił na przeprowadzenie procesu do końca nie byłoby tej całej afery. Dziwią też głosy ludzi, którzy współczują mu że został złapany po 30 latach, a czy to przypadkiem nie jest właśnie owa nieuchronność kary, o której tak wiele się mówi nie tylko wśród prawników?

Komentarze: 11 “Równy i równiejszy”

  1. sissy @ Październik 7th, 2009 11:02 pm

    Absolutnie zgadzam się z autorem artykułu.

  2. Agata @ Październik 7th, 2009 11:05 pm

    pamiętajmy tylko że to było 30 lat temu i jakoś wcześniej jak Polański przyjeżdzał do Polski to nie mówiono o nim że to pedofil i żeby poddać go leczeniu a raptem wszyscy teraz mają się od niego odwrócić? to hipokryzja !!!

  3. Slonko @ Październik 8th, 2009 7:24 am

    Oj mówiono, mówiono- ja o tej historii słyszałam wiele razy… A wracając do karania osób „na świeczniku”- czy to medalistki w pływaniu motylkiem czy sławnego reżysera- uważam, że powinni być sądzeni i skazywani normalnie- bez taryfy ulgowej i szczególnych względów. Nazwałabym to koniecznością socjologiczną- zwykłe społeczeństwo właśnie wtedy widzi, że wymiar sprawiedliwości działa, że kara jest nieuchronna i sprawiedliwa dla każdego- nawet Otyłej J. czy Romana P…. Gdyby po latach złapali ukrywającego się do tej pory „zwykłego” pedofila powiedzmy Mariana S., to byłby sądzony z całą surowością i uwzględnieniem okoliczności, że przez 30 lat ukrywał się przed wymiarem sprawiedliwości (swoją drogą zawsze uważałam to za strasznie niskie- skoro był tak niewinny jak sam mówił, tyle było okoliczności łagodzących- to dlaczego nie zaryzykował zakończenia procesu), to dlaczego kogoś innego- tylko z tego powodu, że Jego nazwisko jest znane większości społeczeństwa- mamy ten sam czyn osądzać inaczej?

  4. Kate @ Październik 8th, 2009 8:43 am

    zgadzam sie z Agata. rownie odrazajaca jak pedofilia jest ludzka hipokryzja. pamietam dobrze, gdy jeszcze pare lat temu Polanski byl w Polsce traktowany jak skarb narodowy, zwlaszcza, gdy na calym swiecie glosno mowilo sie o „Pianiscie”. owszem, wspominano wtedy o jego incydencie z 13-latka, ale w mediach bylo to traktowane jak raczej malo znaczaca ciekawostka z jego zycia. gdy przyjechal tu z zona i dziecmi przywitano go jak „Wielkiego Polaka” i wszyscy, ktorzy teraz rzucaja w niego kamieniami siedzieli cicho. teraz dopiero zebrali sie na odwage… zalosne. ja tez potrafie kopac lezacego, nic trudnego. a Polanski ma przechlapane, co tu duzo mowic – jest przestepstwo, jest i kara. pozostaje mi tylko zyczyc, by wymiar sprawiedliwosci zawsze traktowal ludzi w tak rowny sposob. a polski ma czasem z tym problem…

  5. Daniel Borzym @ Październik 8th, 2009 9:48 am

    Polański nie unikał Szwajcarii, bywał tam wielokrotnie, ma nawet dom w jednym z kantonów. Jeżeli chodzi o jego ucieczkę z przed 32 lat, to uciekł z powodu nierzetelności i nieobiektywności sędziego, który sprawę prowadził. To tak gwoli pewnego wyjaśnienia.

  6. Paranormalny @ Październik 8th, 2009 9:52 am

    Zgadzam sie z opinia Pana Cwiakalskiego. Jest wywazona, przestepstwo zostalo popelnione i powinno byc ukarane, a na plaszczyznie wymiaru kary mozna dac wyraz ewentualnym okolicznosciom lagodzacym. Zgodnie z prawem polskim karalnosc czyny sie juz przedawnila, wiec argumenty, ze Polanski jest przestepca w rozumieniu polskiego prawa. sa nieprecyzyjne (zwlaszcza majac na uwadze, ze to portal prawniczy).
    Mimo delikatnej materii sprawy, trzeba starac sie podejsc do niej zdroworozsadkowo, ukarac Polanskiego, nie budujac wokol niego otoczki najwiekszego pedofila stulecia. Tylko totalny naiwniak uwierzy, ze Polanski byl jedynym (jednym z niewielu) artystow, ktorzy mieli kontakt z nieletnimi. W Hollywood i innych podobnych miejscach, takie zachowania zdarzaja sie czesta. Hipokryzja jest pietnowanie jednej osoby, wskazywanie jej palcem, podczas gdy problem seksu nastolatek jest nieco bardziej zlozony i ma wiecej przyczyn niz zepsucie moralne Polanskiego.

  7. agent smith @ Październik 8th, 2009 10:05 am

    Nie chcę się czepiac ale nie istnieje pojęcie takie jak gwałt tylko „zgwałcenie”:-)Pozdrawiam

  8. as @ Październik 8th, 2009 12:45 pm

    „Zgodnie z prawem Stanu Kalifornia seks z nieletnią jest automatycznie kwalifikowany jako gwałt.”

    Skąd taka kwalifikacja? NIe jestem specjalistą od prawa kalifornijskiego, ale kodeks kryminalny kaliforni wyraźnie definiuje gwałt, odzielając go od unlawful sexual intercourse. (czyli np z osobą poniżej age of consent)

    To raz.

    Dwa to to, że z Polańskiego taki pedofil jak ze mnie zebra afrykańska. Przepraszam za kolokwializmy, ale dygnął mu na normalnych zasadach. Tyle, że zamiast myśleć organem umieszczonym w puszce mózgowej, myślał organem w spodniach : /

  9. paripari @ Październik 10th, 2009 1:47 pm

    as, mówisz o tekście kodeksu sprzed 30 lat?

  10. as @ Październik 11th, 2009 3:36 pm

    Nie sądze żeby tu zaszły jakieś zmiany. Unlawful sexual intercourse jest w stanach nazywany „statuatory rape”. Nie zmienia to jednak imho faktu, że jest to coś innego niż zgwałcenie (rape). Trzeba ostrożnie tłumaczyć terminologię, bo znaczenie może się mocno zmienić.

  11. little @ Październik 16th, 2009 7:58 pm

    agent smith podniósł kwestię w mojej opinii istotną – na marginesie dyskusji warto o tym pamiętać

Skomentuj: