Informowaliśmy, ostatnio o kontrowersyjnych uchwałach Izb Notarialnych oraz o tym, że sprawie przygląda się Minister Sprawiedliwości. MS zdecydował się działać. Dzisiaj na stronie ministerstwa pojawił się komunikat:
W związku z medialnymi doniesieniami dotyczącymi trudności samorządu notarialnego z realizacją obowiązku organizowania i prowadzenia aplikacji notarialnej (uchwała m.in. Rady Izby Notarialnej w Warszawie z dnia 25 listopada 2009 r.), a także pytaniami kierowanymi w tym zakresie do Ministerstwa Sprawiedliwości, uprzejmie informujemy, że Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski wystąpił dzisiaj w tej sprawie do Prezesa Krajowej Rady Notarialnej.
W dalszej części wpisu można zapoznać się z pismem Ministra Sprawiedliwości do Pana Lecha Borzemskiego Prezesa Krajowej Rady Notarialnej.
k
W piśmie wskazano, że żaden z przepisów nie uprawnia Izb Notarialnych do zawieszenia wykonywania obowiązku prowadzenia aplikacji notarialnej. Minister Sprawiedliwości stwierdził, także że „Nie ma obiektywnych przeslanek do oceny, ze wyznaczenie patronów dla wszystkich aplikantów, którzy uzyskali wpis na listy aplikantów po egzaminie w dniu 19 wrzesnia 2009r., jest – z powodu ich nadmiernej liczby – bardzo trudne czy niemożliwe” oraz przedstawił w tej kwestii szczegółowe dane dotyczące ilości notariuszy i aplikantów notarialnych I i II roku.
| Izba | Notariuszy | Aplikantów I i II roku |
| Izba Notarialna w Bialymstoku | 111 | 46 |
| Izba Notarialna w Gdansku | 256 | 131 |
| Izba Notarialna w Katowicach | 199 | 97 |
| Izba Notarialna w Krakowie | 256 | 152 |
| Izba Notarialna w Lublinie | 157 | 77 |
| Izba Notarialna w Łodzi | 142 | 81 |
| Izba Notarialna w Poznaniu | 165 | 94 |
| Izba Notarialna w Rzeszowie | 83 | 43 |
| Izba Notarialna w Szczecinie | 121 | 80 |
| Izba Notarialna w Warszawie | 392 | 372 |
| Izba Notarialna we Wrocławiu | 186 | 108 |
Minister zauważył, że „liczba aplikantów w poszczególnych izbach stanowi okolo polowy liczby notariuszy. Twierdzenia o braku mozliwosci wyznaczenia patronów, z powodu zbyt duzej liczby aplikantów w stosunku do notariuszy, nie znajduje zatem oparcia w faktach.”
Jednocześnie w piśmie wyrażono wole wsparcia notariuszy mające polegać na zorganizowaniu dla aplikantów 6 miesięcznej aplikacji w sądach rejonowych. Ma to zdaniem MS pozwolić aplikantom na zapoznanie się pod okiem sędziów „z istotnymi zagadnieniami z zakresu postepowania wieczystoksiegowego, rejestrowego oraz cywilnego.” Jest to o tyle istotne, że 30 kwietnia 2010 roku aplikacje kończy III rok w związku z czym cześć z notariuszy będzie mogła objąć patronatem aplikantów pierwszego roku.
Minister poinformował, że uchwały samorządów notarialnych dotyczące odmowy rozpoczęcia aplikacji przez osoby które nie mają patrona są sprzeczne z prawem i jeżeli nie zostaną zmienione, zostaną zaskarżone do Sądu Najwyższego.
Z całym pismem można zapoznać się tutaj.
Cóż, wydaje się więc, że jednak aplikanci notarialni nie zostaną pozostawieni sami sobie i wszyscy jednak rozpoczną aplikację zaraz po nowym roku. Ciekaw jestem odpowiedzi Prezesa Krajowej Rady Notarialnej na pismo Ministra, choć notariusze raczej nie mają wyboru i muszą ulec pod presją ministerstwa, bo dalsze opieranie się może im przynieść więcej szkody niż pożytku, zwłaszcza w sytuacji gdy sprawą na poważnie zainteresują się „mainstreamowe” media. Profesja ta i tak nie cieszy się zbyt wielką popularnością w społeczeństwie („notariusz nic nie robi i zarabia ogromne pieniądze”, „to jest zamknięta klika” te i podobne głosy na temat tego zawodu raczej dominują), więc w takiej sytuacji może być tylko gorzej.










Jestem naprawdę bardzo ciekaw, czy samorząd notarialny zacznie postępować nie tylko zgodnie z prawem i dobrym obyczajem, ale i z godnością.
spoko, szkoda ludzi, ktorzy zdecydowali sie nie wpisywac w tym roku.
Natomiast ja jestem ciekaw, co ten tłum zrobi po odbyciu aplikacji i zdaniu egzaminu notarialnego. Skoro obowiązku zatrudnienia w charakterze asesora notarialnego nie ma… Teraz jest rozczarowanie, ale po prawie trzech latach nauki i niepracowania, jak zostaną z niczym to…
GiM – odpowiedź jest dosyć oczywista: część zadowoli się etatami referendarza czy asystenta sędziego, inni przekwalifikują się (po roku przystąpią do egzaminu adwokackiego/radcowskiego). Zawsze odbycie aplikacji to jakiś krok do przodu – jasne, że chciałbym pracować jako notariusz ale jeżeli się nie uda to na szczęście są jeszcze inne możliwości.
Powpowpow: dlaczego żałujesz tych ludzi, którzy w tym roku się nie wpiszą?
Aplikanci notarialni mogą mieć prawdziwy problem dopiero wtedy, gdy skończą aplikację, tzn. żaden notariusz nie będzie chętny do przyjęcia ich na asesurę. Aby temu zapobiec już teraz powinni zainteresować tą kwestią media, ministerstwo sprawiedliwości, a przede wszystkim polityków. Konieczne są zmiany systemowe w systemie szkolenia, które zapobiegną lokowaniu przez notaruszy mlodym, zdlolnym ludziom realnego dostępu do zawodu (samo ukończenie aplikacji notarialnej nic nie daje!). Daletego zachęcam do pisania listów do ministerstwa sprawiedliwości, mediów oraz poslów ( w szczególności tych z PiS i PO, których glosami zostala w 2005 r. przeglosowana ustawa otwierająca dostęp do zawodu). Jeżeli teraz nie naświetlicie tego problemu politykom, a oni nie wprowadzą stosownych zmian w prawie, po ukończeniu aplikacji możecie starcić kilka lat czekając na przyjęcia na asesurę.
Mi już wyznaczyli patrona :) szkoda tylko, że w tak dużej odległosci od miejsca zamieszkania, ale podejrzewam, że o to chodziło ;)
Mojej dziewczynie wyznaczyli patrona 227 km od miejsca zamieszkania… Czyli w sumie jak na jeden dzień w tygodniu, to trzeba przejechać ponad 450 km na te kilka godzin…masakra;/
Widać, że ministerstwo jest bardzo cięte na rady, więc jeśli będzie problem z asesurą po aplikacji to ją czymś zastąpią lub podejmą kroki w kierunku jej zlikwidowania. Rady są tutaj na przegranej pozycji.
Witam.
Do ASIA i APEK:
To fantastycznie, że wyznaczyli Wam (Twojej dziewczynie) patronów. A z jakiej izby jesteście? Być może jest szansa i dla Mnie, że i Mi wyznaczą patrona? Bardzo bym się cieszyła, chociaż perspektywa 450 km Mnie przeraża, biorąc pod uwagę tylko jeden dzień w tyg. :(
A swoją drogą to jawna dyskryminacja! Dlaczego mamy być gorsi i odbywać aplikacje pozaetatowe? Bo nie mamy znajomości, rodziny… dlatego jesteśmy tak mało warci normalnego toku szkolenia i zasługujemy tylko na 1 dzień w tyg.? To chyba dyskryminujące? No i dlaczego aplikanci notarialni płacą najwyższe opłaty w poruwnianiu z innymi korporacjami? Uważam, że opłaty za rok aplikacji powinny być co najmniej zbliżone do siebie, a poza tym, dlaczego aplikanci pozaetatowi mieliby płacić całą kwotę, skoro są gorsi i zasługują jedynie na 1 dzień wymuszonej uwagi?
W Nas jest siła! Popieram KAZ, powinniśmy interweniować wszędzie, gdzie jest to możliwe!
Ja jestem z lubelskiej izby
wpisujcie z jakiego okręgu jesteśce i czy wyznaczyli wam patrona czy nie, przyda się to innym osobom z tych samych okręgów
Dziewczyna ma jest z izby lubelskiej- jaka ona (izba) duuuża jest…z ćwieć Polski
A może jest jakaś możliwość zamiany z kimś, bo może izba specjalnie tak wyznacza- ktoś z północy dostaje na południu i na odwrót- może ktoś się orientuje czy coś w takiej sytuacji da się zrobić? A w poprzednim poście to oczywiście chodzi o „ćwierć”.
To jeszcze zależy jaką kancelarię wyznaczono. Ja dostałam 120 km dalej, co jak widać nie jest jeszcze tragedią, ale w sumie jestem zadowolona i chyba nie będę szukać dalej, bo notariusz jest sympatyczny i przyjazny. Póki co będę jedyną aplikantką więc jest szansa, że się czegoś nauczę. Na razie jestem dobrej myśli :)
Jej też przez telefon był przyjazny i miły, tylko ten dystans…gdyby jeszcze było jakieś połączenie komunikacyjne, to byłoby w miarę ok, a tak, to nie jest ciekawie.
Szykanowanie aplikantów, m.in. przez wyznaczanie patronów w dużej odległości od miejsca zamieszkania albo nie wyznaczanie ich w ogóle, świadczy o postawie obecnego środowiska notarialnego. Działania samorządów przypominają strajk włoski. Zazwyczaj strajkują środowiska ludzi mało zarabiających. Czynią to w obronie minimum socjalnego. Tylko czy wypada czynić to samo w obronie elitarnych przywilejów obejmujących gigantyczne dochody?
Jestem z izby Katowickiej- bez patrona.
Niech opiszą swoją sytuację osoby z izby warszawskiej. Jak wyglądały rozmowy z notariuszami? Czy notariusze z listy, o której mowa w zakwestionowanej przez ministra uchwale, chcą z aplikantami rozmawiać czy odmawiają zgody na objęcie patronatem? Czy izba odpowiada na korespondencję, telefony i maile? Czy ktoś już próbował załatwić praktykę w sądzie? Jak liczna może być w izbie warszawskiej grupa aplikantów bez patrona?
Jestem z warszawskiej. Byłam w Radzie tydzień temu po listę. Wykonuję codziennie po ok. 20 telefonów do notariuszy, którzy nie mają aplikantów. Dzwoniąc mówię,że otrzymałam namiar z Rady na kancelarię. Odpowiedzi są mniej więcej takie:
- „owszem nie mamy aplikanta, ale nie mamy warunków,żeby przyjąć…”
- „otrzymała Pani złą informację w Radzie, bo już mamy aplikanta…”
W Radzie powiedziano mi, że w takiej sytuacji są 103 osoby. Notariusze ewidentnie nas nie chcą:( Myślałam, że ta lista w czymś pomoże, że coś się w końcu ruszy,a to tylko wielka ściema.
Dane kontaktowe do Departamentu Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi:
Departament Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi
Dyrektor Iwona Kujawa
Zastępca Dyrektora Monika Madurowicz
ul. Zwycięzców 34, 03-938 Warszawa
Sekretariat:
tel. 022 51 88 200
fax 022 51 88 206
adres e-mail: dnap@ms.gov.pl
Adres do korespondencji :
Aleje Ujazdowskie 11
00-950 Warszawa
(Na stronie internetowej MS zamieszczono prośbę, żeby pod adresem korespondencyjnym na kopercie dopisać nazwę departamentu, do którego kierowana jest korespondencja.)
http://www.ms.gov.pl/ministerstwo/org_dnap.php
Dzięki Aplikant za namiary – myślę że trzeba rozpocząć zbiorową akcję
pisania i dzwonienia do MS. Dziś siadam i piszę skargę , ale wcześniej zadzwonię na podany wyżej numer. Tak nie może być , ja też dostałam z Katowickiej listę 25 listopada , która już 25 września była nieaktualna. Tylko my ,,notarialni ,, jesteśmy w takiej sytuacji – adwokaci i radcowie sobie mimo oporów sobie poradzili. Zacznijmy działać – jeśli ok. 300 osób bez patronów wyślę 1x w tygodniu skargę i 1 x zadzwoni to myślę , to może coś się ruszy.
Dzwoniłam- końcówka 291 – bezpośrednio do Pani zajmującej się notariatem . Powiedziała że – do 30 czerwca tj. do zakończenia praktyk w sądach Izby muszą wyznaczyć nam patrona i nie ma ,, boli,, . Pozdrawiam .
chciałabym zapytać ludzi z izby lubelskiej, czy ktoś dostał przydział na Garwolin? takie nieduże miasto w mazowieckim….:_)
ja osobiście zastanawiałam się nad lubelską i warszawską, wybrałam tę drugą izbę i nie wiem, czy nie żałować, dlatego chciałabym zapytać, jak współpraca z izbą lubelską, czym się kierowali wyznaczając Wam patrona? w warszawskiej faktycznie jest tak, że lista przez nich wskazana, jest nieaktualna, sprawdziłam to osobiście, chodząc od drzwi do drzwi
czesc, ja jestem z warszawskiej,
jest nowy komunikat na stronie IN w Warszawie – z 11.12.2009r. (w sekcji dla asesorów i aplikantów)- należy zgłosić brak patrona na dzień 21.12.2009r. faxem, mailem lub pisemnie – może jednak wyznaczą patronów? oby… – mam nadzieję, że to nie tylko dla celów „rejestracyjnych”
Mówisz Garwolin mały…porównaj to z Węgrowem…ok. 90 km od Wawy…
Witam
Ja zawsze dzwoniłam pod numer z końcówką 215 i to też był departament ds apl.not.
Jestem z izby gdańskiej.Wciąż modlę się o patrona ;) na razie bezskutecznie :(
w izbie sekretarka powiedziała Mi, że patrona musimy mieć wcześniej, nim rozpoczniemy praktyki w sądach, ponieważ w innym przypadku nie dostaniemy zaświadczeń o zaliczeniu toku aplikacji przez cały okres jej trwania, tzn. 2 lata i 6 mc i w przypadku 2 lat i np 5 mc zostaniemy dopuszczeni do egzaminu notarialnego dopiero na przyszły rok!!! Wcześniej zasłaniała się tym,że w ogóle nie będziemy mogli odbywać praktyk.Gdy ją poinformowałam,że rozmawiałam z departamentem i przeczytałam list ms, to podsumowała rozmowę odmową wydania tego zaświadczenia. Gdy ponownie zadzwoniłam do departamentu i poprosiłam o wyjaśnienia, czy mogą izby Nas tak urządzić, nie dostałam żadnej odpowiedzi. Wspomniałam o takim wynalazku jak rozporządzenie, które ms zajęłoby dosłownie 10 min, a które rozwiałoby wszelkie wątpliwości, bo wystarczyłoby rozporządzeniem wprowadzić np odp.dyscyplinarną, którą nt. przewiduje art. 50 ust. Pr. o Notariacie „Notariusz odpowiada dyscyplin. za … oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych…” Zatem nie rozumiem, dlaczego izby tłumaczą się,że nie mają żadnych instrumentów do przymuszenia notariszy, aby objęli Nas patronatem. art. 51 tej ustawy przecież wymienia takie instrumenty ;)
Joanna – co do tej listy z izby katowickiej, to dokładnie, zgadzam się, była to jedna, wielka ściema, tak jak mówisz. lista nieaktualna była już w chwili udostępnienia a poza tym były na niej nazwiska osób, do których ja (i z tego, co wiem, nie tylko ja) już kilka razy chodziłam/dzwoniłam/pisałam i to w okresie od września do teraz… nie rozumiem jak na ta listę mogli byc wpisani notariusze, którzy od samego początku o aplikancie nie chcieli słyszeć?
mimm- masz zupełna rację – ja całą listę obdzwoniłam a w swoim mieście byłam osobiście.Kpina. Jutro jetem w Katowicach i składam ponowny wniosek o przydzielenie patrona z urzędu . Zobaczymy co mi powiedzą. Odnośnie postu wyżej- uprzejma Pani z MS powiedziała mi że te 6 miesięcy praktyk w sądzie nie będzie miało wpływu na brak patrona. Dlatego dali praktyki na początku aplikacji aby można było mieć czas na jego szukanie lub przydzielenie. A do egzaminu przystąpimy normalnie po 2,5roku.( pytałam o to dwukrotnie )
z praktykami w sądzie weźcie pod uwagę to, że aplikację organizują izby notarialne, także i one muszą w swoich okręgach ustalić to z sądami… dlatego też można spotkać określenie, że aplikanci notarialni „będą mogli” rozpocząć praktyki w sądach w styczniu.
Joanna- czyli poprzedni wnioseko wyzaczenie patrona nie wystarczy? Pozostanie on bez rozpoznania czy jak? Mi na mój wniosek odpisano tylko tyle, że dwukrotnie aplelowali do natariuszy i o tej liście wspomaniano, tylko tyle… Jesli mogę zapytać, co będziesz pisała w tym ponownym wniosku?
Joanna- czyli poprzedni wniosek o wyznaczenie patrona nie wystarczy? Pozostanie bez rozpoznania, czy jak? Na mój wniosek odpisano mi tylko, że dwukrotnie apelowano do notariuszy, wspomniano też o tej liście i tylko tyle… Jesli mogę zapytać, co będziesz pisała w tym ponownym wniosku?
Witam – byłam dziś osobiście w Radzie w Katowicach . Złożyłam ponowny wniosek ( za potwierdzeniem ) – napisałam, że pomimo udostępnionej listy i dołożonej ze swojej strony należytej staranności nie zawarłam umowy o patronat. W związku z tym proszę ponownie o wyznaczenie patrona z urzędu. Nie mam pojęcia czy to coś pomoże ale w czwartki zbiera się rada – poczekam . Ale najlepsze było to,że Pani w mi powiedziała, że bez patrona nie zaczniemy aplikacji . W Katowicach jest ponad 30 osób bez patrona.Powiedziałam o rozmowie jaką przeprowadziłam dzień wcześniej z MS i zaskarżeniu uchwały i o praktykach , które dają czas dla rady aby uporały się z patronatem . Pani na to ,że to ich nie dotyczy oni kierują się swoją uchwałą . Pytałam czy rozpoczęcie będzie 4 stycznia – Pani niechętnie chciała udzielić odpowiedzi – powiedziała że chyba później. Czy przyjdzie coś do domu – też mnie zbyła . No istna masakra – jeszcze nie zaczęłam a już mi się odechciało . Czuję się zniesmaczona i upokorzona , żebraniem się o możliwość nauki za własne pieniądze.
Witaj Joanno – tez jestem jednym z tych szcześliwców z Katowic co Ty… Widać, że „nasza” izba ma wszystko gdzieś… Zobaczymy co z tego będzie…
Sama jestem ciekawa co z tego będzie. Na warszawskiej stronie IN jest plan zajęć dla I roku aż do czerwca ( zajęcia piątki i soboty ) . Rozpoczęcie 14 stycznia. A w naszej izbie na stronie wykaz osób które uzyskały pozytywny wynik z egzaminów.
a stronie gadńskiej nic nie ma, nie było i nie bedzie (cytując klasyka) z tej izby sie coś dowiedzieć to dopiero sztuczka, tu dopiero można sie „dowartościować”
Joanna-mi też w naszej katowickiej radzie powiedziano, że bez patrona aplikacji nie rozpoczne, a na pytanie czy i kiedy poinformują mnie listownie co dalej -nie dostałam odpowiedzi. Na stronie, tak jak mówisz, nie ma żadnych info dla nas.
Brałam pod rozwagę aplikację pozaetatową, ale nawet o takiej żaden rejent nie chciał słyszeć… Btw- a nawet jeśli moglibyśmy rozpocząć aplikację tj szkolenia o stycznia, a np nie udałoby się nam znależc patrona, to co w takiej sytuacji? Jakoś mam złe przeczucia, że taka sytuacja jest bardzo prawdopodobna… Też mi się odechciewa, ale nie dam za wygraną, choćby z przekory ;)
a czy ktos próbował zaskarżyć uchwałę?
We Wrocławiu jest to samo- kłamstwo i obłuda!!!
Oto przykłady:
1) P.rejent „nie chce mi się nikogo uczyć”
2)P.rejent „mam już tylu aplikantów, że nie wiem gdzie posadzić”
3)P.rejent „niech sobie minister zmieni rozporządzenie, jak tylu was nabrał”
4)umawiają się po czym nawet telefonu nie odbierają
5)jedna z Pań notariusz przyznała, że jest tzw. zmowa i nie przyjmą nikogo poza swoją rodziną bliską i daleką…
Jak widać zmiany prawa nic nie dały, bo korporacja wielmożnych notariuszy i tak robi co chce, tzn. wpuszcza do klanu tylko swoich!
Poza tym we wrocławskiej izbie powiedziano, że:
1. izba nie będzie zatrudniać
2.izba nie będzie wyznaczać patronów
Musicie radzić sobie sami..
Wszystko bez sensu. Zrobić aplikację notarialną państwową i finito. Będzie podobnie jak w przypadku sądowej. Tylko tam też płacz był bo etatów nie było….
Otrzymałam informację w MS, iż dzisiaj ma nastąpić „interwencja Ministra”. Być może pojawią się jakieś informacje na ten temat na stronie MS.
W RIN W-wa nie udzielają żadnych informacji co z nami będzie. O 16 mają posiedzenie Rady. Może do jutra coś się wyjaśni.
ja również rozmawiałam dziś z P. Bartoszyk z ms ( nr tel podano wyżej) informacja o interwencji powinna dziś pojawić się na stronie. Ponadto sporządzono już projekty skargi do SN na uchwały izby katowickiej, poznańskiej i warszawskiej. W izbie szczecińskiej bez zmian, nie ma planów uchylenia uchwały, najbliższe posiedzenie planują na 30 grudnia.
Witam.
Chciałam zapytać, czy ktoś z Was może coś wie na temat praktyk w sądach.Ani w izbie (jestem z gdańskiej) ani w ms nie uzyskałam odpowiedzi na pytanie, czy powinniśmy złożyć jakiś wniosek o wyznaczenie takich praktyk i odpowiedniego patrona, bo przecież w sądzie też musimy mieć jakiegoś sędziego za patrona, prawda?
A czy komuś z gdańskiej wyznaczono już jakiegoś notariusza na patrona?
na praktyki w sądzie dojdzie pocztą skierowanie, sami wyznaczają patrona (z tego co mi wiadomo)…
Witam,
mam pytanie do osób, które złożyły wnioski w izbie wrocławskiej, czy dostaliście w końcu uchwały o wpisie na listę? Ja nie, a od spotkania oragnizacyjnego, po którym to miały być podjęte, trochę już czasu minęło. Jeśli też nie, to czy ktoś może dzwonił do izby w tej sprawie i dowiedział się, kiedy łaskawie Rada postąpi zgodnie z przepisami?
Zgodnie z prawem rada ma 30 dni na podjęcie uchwały… ja czekam już ponad 10 tygodni i nic!!! Chętnie bym to zaskarżyła ale obawiam się, że to obróciłoby się przeciwko mnie… a nawet jestem pewna!
To jest skandal, żeby prawnik łamał prawo tak oficjalnie jak robi to izba wrocławska i jeszcze mówił, że to dla dobra aplikantów!
Dzwoniłam do izby wrocławskiej dziś przed 10, Pani uprzejma była mnie poinformować iż uchwały zostały wczoraj nadane… na mają uwagę o terminie 30 dni nie zwróciła nawet uwagi!
W MS nie odbierają telefonów!
Witam. Ludzie rece opadaja co sie dzieje. Jesli ktos jeszcze (a widze ze sa takie osoby) ma zaszczyt byc przydzielonym do IZBY W GDANSKU prosze o kontakt. Stworzmy jakas grupe bo w grupie sila, a samodzielnie nie da sie walczyc z niekompetencja, ktora spotyka biednego czlowieka juz w sekretariacie….
Jest prawie styczen a nikt nie jest w stanie odpowiedziec na pytanie co dalej… co z praktykami w sadzie, co z patronami… Prosze was piszcie – mail: cienix@wp.pl, GG: 6120986.
Razem zdzialamy wiecej (chyba)
P.
Wczoraj dostałem uchwałę o wpisie mnie z 9 gudnia na listę aplikantów. W piśmie dołączonym jestem nazwany aplikantem :) i co ??? dzwonie do IN w Katowicach i oczywiście informacja od miłej Pani z sekretariatu, że wpis ma charakter rejestracyjny… Podobno dzisiaj w IN ma być Prezes i może mieć jakieś ciekawe informacje, bo w sobote był na spotkaniu z kimś z MS. Aha – inauguracja podobno 13 stycznia …
Joanna – mam prosbe – odezwij się do mnie na priv : zimon@o2.pl
Witam – napisałam – na skrzynkę – czekam na odpowiedź.
Z tego co pisze „enkelman” wynika że izby mają gdzieś interwencję Ministra… ciekawe co z nami będzie…
Mam prośbę o bliższe informację z IN w Katowicach jeśli takimi dysponujesz? Czy wiadomo gdzie byc ta inauguracja np. WPIA UŚ i czy wiadomo już coś o programie szkolenia w jaki dni itd? Na stroni IN wciąż lista kodów.
Witam.
gdzieś…. to mało powiedziane! Rozmawiałam dzisiaj z Panią z IN w gdańsku. Powiedziała Mi, że „idą na wojnę z ministrem”. Tak, tak, dokładnie tak Mi powiedziała. Pomimo tego, że jesteśmy wpisani na listy aplikantów not. i zdaniem ms możemy podjąć praktyki w sądach i rozpocząć aplikację bez patrona, ponieważ moglibyśmy znaleźć go do zakończenia takich praktyk, to sytuacja przedstawia się w ten sposób, że bez umowy, nawet tej na aplikację pozaetatową, IN nie może pobrać od Nas opłaty rocznej, z której opłacani są sędziowie, a poza tym to IN mają podpisane umowy z sądami a nie My, zatem to IN musi Nam wyznaczyć sąd i sędziego na patrona podczas odbywania praktyk w sądach, co jest utrudnione dodatkowo tym, iż jest ponoć zbyt mało sędziów, a oczywiście za dużo aplikantów :(
Co z Nami będzie? Nic, albo jeszcze gorzej, ponieważ „wszystkie izby planują przeniesienie rozpoczęcia aplikacji dla osób bez patrona na dzień 01. 01. 2011 r.”! A wtedy sytuacja będzie już tak dramatyczna, że strach nawet o tym myśleć :(
Czyli jest tak jak myślałam … niestety. I będzie tylko gorzej!!!
Sytuacja robi się bardzo nieciekawa. Jedanak trzeba walczyć do końca. Przede wszystkim należy nadać spawie jak najszerszy rozglos – tzn. poinformować media o zachowaniu notariuszy. Ponadto warto byloby również poinformować o sprawie polityków – przede wszystkim z tych ugrupowań, których glosami przyjęto ustawę otwierajcą dostęp do zawodów prawniczych (PO i PiS). W okresie przedwyborczym politykom będzie zależalo na każdym glosie, a tym samym mogą podjąć jakieś dzialania zmieniające dotychczasowe, anachroniczne przepisy regulujące ustrój notariatu ( zwlaszcza aplikację notarialną). Dlatego dobrze byloby pisać listy do redakcji prasowych oraz do poslów (zwlaszcza tych, którzy byli zwolennikami otwarcia zawodów) ze szczególowym przedstawieniem problemu. Warto pamiętać, że środowisko notariuszy jest odbierane w spoleczeństwie bardzo negatywnie, a więc jego dzialania w stosunku do aplikantów z naboru 2009 r. moga się spotkać z zainteresowaniem i ogólnospolecznym potępieniem. Generalnie calą sprawę trzeba jak najbardziej naglaśniać. Jeżeli się tego nie zrobi cala sprawa przycichnie, a osoby bez patrona nie rozpoczną aplikacji (jesli ktoś nie znalazl teraz patrona – to wątpliwe, aby znalazl go za rok). Dlatego zamiast bezproduktywnie dzwonić do MS wartobyloby wykonać kilka telefonów do redakcji prasowych czy biur poselskich. To może być ostatnia deska ratunku.
Kaz – super pomysł , każda gazeta , czy biuro poselskie ma swoje adresy meilowe – napisać jeden post i rozsyłać gdzie sie da – .Niech każdy napiesze to bedzie ich ponad 300 . Myślę że warto – jutro zaczynam akcję pisania i rozsyłania. APLIKANCI DOŁĄCZCIE SIĘ W WIĘKSZEJ ILOŚCI BĘDZIE WIĘKSZA SIŁA . Pozdrawiam .
nawet się nie pytałem o miejsce inauguracji oraz plan szkolenia, bo co mi z tego… Ci, którzy mają patronów o wszystkim zostaną podobno poinformowani…
Bardzo dobry pomysł z tym pisaniem do redakcji prasowych i biur poselskich. Jeżeli się nie zorganizujemy sprawa przycichnie, a my nie rozpoczniemy aplikacji. Moim zdaniem należałoby jeszcze pisać do Rzecznika Praw Obywatelskich. Zawsze krytykował korporacje – jest więc szansa, że będzie interweniował w sprawie uchwał podjętych przez notariuszy. Jeżeli aplikanci z naboru 2009 się zorganizują i nadadzą sprawie odpowiedni rozgłos, to jest szans, że rady wszystkim wyznaczą patrona. Trzeba działać!
[...] – Odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na uchwały Izb Notarialnych – Kontrowersyjne uchwały samorządu notariuszy… – Mam 15 lat chcę zostać notariuszem i dużo [...]
Witam! RIN we Wrocławiu ma w nosie nakazy Ministra Sprawiedliwości i plan zajęć wysłała tylko osobom mającym patrona!!!
Ja go nie mam! ale mam plan zajęć od koleżanki, która ma patrona i zgodnie ze swoimi uprawnieniami będę w nich uczestniczyć! Mam nadzieję, że nie będę sama!
Wklejam maila RIN:
Wrocław, dnia 04.01.2010 roku
Aplikanci notarialni I roku,
w załączeniu przesyłam plan zajęć seminaryjnych w styczniu oraz w I połowie lutego 2010 roku, a także terminy zajęć seminaryjnych do końca czerwca br.
Z poważaniem
Elżbieta Trenkler
Biuro Rady Izby Notarialnej we Wrocławiu
Plan zajęć seminaryjnych w styczniu oraz w I połowie lutego 2010 roku
dla aplikantów z naboru w 2009 roku
08.01.2010 roku (piątek) – godz. 10.00-15.00, 6 godzin lekcyjnych, budynek ASCOPOL-u przy ul. Piłsudskiego 13 we Wrocławiu, sala na VI piętrze.
Zajęcia prowadzi dr Rafał Wrzecionek:
1. Czynności notarialne – analiza art. 79 Prawa o notariacie:
• propozycja definiowania pojęć, o których mowa w art. 79 pkt 1–9 Prawa o notariacie i analiza poszczególnych elementów proponowanych ujęć definicyjnych,
• analiza poszczególnych elementów każdej czynności notarialnej ze szczególnym uwzględnieniem tych, bez których sporządzony przez notariusza dokument nie stanowi czynności notarialnej (dokumentu urzędowego).
2. Podmioty uprawnione do dokonywania czynności notarialnych:
• notariusz, konsul RP jako podmiot powołany do dokonywania czynności notarialnych,
• organy samorządu terytorialnego i banki mające swoją siedzibę w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej – jako podmioty uprawnione do dokonywania niektórych czynności notarialnych.
09.01.2010 roku (sobota) – godz. 10.00-15.00, 6 godzin lekcyjnych, budynek DOZAMEL-u przy ul. Fabrycznej 10 we Wrocławiu, sala Miedziana.
Zajęcia prowadzi dr hab. Mariusz Jabłoński:
Prawo konstytucyjne – system źródeł prawa po akcesji Polski do Unii Europejskiej (prawo wspólnotowe a prawo krajowe, kwestia nadrzędności konstytucji w systemie prawa krajowego a akty prawa wspólnotowego, kryteria konstytucyjności aktu normatywnego; źródła prawa wewnętrznego).
————————————————————————————————-
22.01.2010 roku (piątek) – godz. 10.00-15.00, 6 godzin lekcyjnych, budynek ASCOPOL-u przy ul. Piłsudskiego 13 we Wrocławiu, sala na VI piętrze.
Zajęcia prowadzi dr hab. Mariusz Jabłoński:
Prawo konstytucyjne – zasada demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej (składniki tej zasady, podstawowe elementy państwa prawnego w doktrynie i orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego).
23.01.2010 roku (sobota) – od godz. 09.00-13.15, 4 godziny lekcyjne, budynek ASCOPOL-u przy ul. Piłsudskiego 13 we Wrocławiu, sala na VI piętrze.
Zajęcia prowadzi dr hab. Mariusz Jabłoński:
Prawo konstytucyjne – zasady organizacji i funkcjonowania władzy państwowej w RP (ze szczególnym uwzględnieniem zasady podziału władz i jej praktycznego kształtu, zasady decentralizacji władzy publicznej – rola samorządu terytorialnego i samorządów zawodowych).
———————————————————————————————–
05.02.2010 roku (piątek) – godz. 10.00-15.00, 6 godzin lekcyjnych, budynek ASCOPOL-u przy ul. Piłsudskiego 13 we Wrocławiu, sala na VI piętrze.
Zajęcia prowadzi dr hab. Mariusz Jabłoński:
Prawo konstytucyjne – podstawowe elementy statusu prawnego jednostki i ich ochrona konstytucyjna (prawo-wolność – obowiązek, źródła praw i wolności, podmioty praw i wolności, wertykalne i horyzontalne obowiązywanie praw jednostki, kolizja i konkurencja praw, zasada równości – jej znaczenia i zastosowania, prawa i wolności o charakterze ekonomicznym, prawa i wolności socjalne).
06.02.2010 roku (sobota) – godz. 10.00-15.00, 6 godzin lekcyjnych, w tym 1,5-godzinny sprawdzian z przerobionych zagadnień,
budynek DOZAMEL-u przy ul. Fabrycznej 10 we Wrocławiu, sala Miedziana.
Zajęcia prowadzi dr hab. Mariusz Jabłoński:
Prawo konstytucyjne – gwarancje realizacji postanowień konstytucji w RP (bezpośrednie stosowanie konstytucji w praktycznym zastosowaniu, prawo do sądu i jego elementy, skarga konstytucyjna, prawo do wynagrodzenia szkody).
*********************
Terminy zajęć seminaryjnych do końca czerwca 2010 roku:
19-20.02
05-06.03, 19-20.03
09-10.04, 23-24.04
07-08.05, 21-22.05
11-12.06, 25-26.06
Tematy i wykładowcy pozostałych zajęć zostaną podane w późniejszym terminie.
Ja jestem z Izby Szczecińskiej dzis otrzymałam decyzje o tym, że nie rozpoczne aplikacji bez patrona, czy to mozliwe, że w każdej Izbie będzie się co innego działalo. Nie wiem nawet jak jest w innych Izbach a w mediach sprawa jest uciszana a nie nagłasniana.
Komunikat prasowy Ministerstwa Sprawiedliwości z 6 stycznia 2010 r.:
„Informujemy, że Minister Sprawiedliwości w dalszym ciągu podejmuje liczne działania, mające na celu rozwiązanie problemów z objęciem patronatem wszystkich aplikantów notarialnych I roku. Działania te przynoszą wymierne efekty.
W listopadzie 2009 r., kiedy pojawiły się pierwsze sygnały świadczące o problemach z wyznaczaniem patronów dla wszystkich wpisanych na listę aplikantów notarialnych, ok. 60 % spośród tych osób nie miała patrona, obecnie tj. (dane na dzień 5 stycznia 2010 r.) patronatem objętych jest 70% aplikantów, zaś w najbliższym czasie odbędą się kolejne posiedzenia rad, na których podjęte zostaną uchwały o wyznaczeniu patrona.
Ponadto, praktyki w sądzie z początkiem stycznia 2010 r. rozpoczęli wszyscy aplikanci (zarówno ci posiadający patrona, jak i nie mający wyznaczonego patrona) z 4 izb (Warszawy – największa liczba aplikantów w Polsce tj. 296 na I roku, Lublina, Łodzi i Białegostoku).
Niezależnie od powyższego, Minister Sprawiedliwości wezwał także rady izb notarialnych – w trybie art. 48 ustawy Prawo o notariacie – do podjęcia uchwał o wyznaczeniu patronów wszystkim aplikantom wpisanym na listę. Zgodnie z ustawą, rady izb notarialnych mają czas 1 miesiąca na podjęcie stosownych uchwał.
Minister Sprawiedliwości podjął również decyzję o nowelizacji rozporządzenia w sprawie organizacji aplikacji notarialnej i umożliwienia aplikantom, którzy nie rozpoczęli zajęć seminaryjnych na początku stycznia 2010 r. (z powodu braku patrona) rozpoczęcie tych zajęć w terminie późniejszym, ale także w 2010 r.”
http://www.ms.gov.pl/aktualnosci.php#akt100106
Do karo : i jak bylas na zajeciach 8 i 9 stycznia ??? jak to wygladało? bylo dużo osób bez patrona ?
Do karo : i jak bylas na zajeciach 8 i 9 stycznia ??? jak to wygladało? bylo dużo osób bez patrona ?
Hej!
Byłam na zajęciach. Prowadzący są O.K, zajęcia całkiem ciekawe i nawet nie jest ciężko usiedzieć to 6 h.
Nie obyło się bez uwag co do egzaminu tzn. znowu usłyszałam, że był bardzo prosty itd…. Pan Wrzecionek pytał również kto jest na etatowej, a kto na bezetatowej. (?)
Była lista obecności, na której mnie oczywiście nie było (zresztą tak jak myślałam), ale się dopisałam, zresztą nie tylko ja…
Jak mi powiedziano w radzie wpisanych na listę aplikantów jest 77 osób, na liście obecności było 66 lub 63 o ile dobrze pamiętam, z tego wynika, że dużo osób ma już patronów… większość jest na pozaetatowej, dużo osób ma patrona z poza Wrocławia.
Jeśli są jakieś konkretne pytania, chętnie odpowiem!
Pozdrawiam
17 marca 2010 r. w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego odbyły się rozprawy w sprawie dwóch skarg Ministra Sprawiedliwości, który w ramach sprawowanego nadzoru nad samorządem notarialnym zaskarżył uchwały Rad Izb Notarialnych w Katowicach i w Poznaniu. W uchwałach tych Rady Izb Notarialnych m. in. uznały, że wpis na listę aplikantów stanowi „rejestrację przyszłego kandydata na aplikację notarialną” i nie wynika z niego uprawnienie do rozpoczęcia szkolenia oraz uzależniły rozpoczęcie aplikacji od znalezienia sobie przez aplikantów patrona – notariusza.
Sąd Najwyższy podzielił w całości argumenty, zawarte w skargach Ministra Sprawiedliwości: uznał, że podjęte uchwały są sprzeczne z prawem i uchylił je w zaskarżonym zakresie.
Po ogłoszeniu wyroków, w podanych ustnie zasadniczych powodach rozstrzygnięcia, Sąd Najwyższy wskazał, że zakwestionowane przez Ministra Sprawiedliwości uchwały wprowadzają nowe, nieznane przepisom powszechnie obowiązującego prawa, wymogi w zakresie wpisu na listę aplikantów notarialnych i zasad odbywania aplikacji. Sąd Najwyższy zwrócił uwagę, że rady izb notarialnych nie miały podstaw prawnych do nadawania uchwale o wpisie na listę aplikantów notarialnych skutków wyłącznie rejestracyjnych, bowiem naturalną konsekwencją wpisu na listę aplikantów jest rozpoczęcie przez aplikanta odbywania szkolenia. Sąd Najwyższy podkreślił, że jakkolwiek dostrzega problemy praktyczne w organizowaniu zajęć szkoleniowych dla dużej liczby aplikantów notarialnych, to ustawowym obowiązkiem samorządu zawodowego jest prowadzenie szkolenia dla osób, które uzyskały status aplikanta notarialnego. Sąd Najwyższy zauważył, że z przepisów powszechnie obowiązującego prawa nie wynika – nałożony zaskarżonymi uchwałami – obowiązek zapewnienia sobie przez aplikanta notarialnego patrona przed rozpoczęciem szkolenia i przypomniał w tym kontekście, że ustawowym obowiązkiem rad izb notarialnych jest organizacja i prowadzenie aplikacji, wskazując przy tym także na § 36 uchwały Krajowej Rady Notarialnej z dnia 12 grudnia 1997 r. Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza, który stanowi, iż notariusz obowiązany jest umożliwić aplikantom udział w szkoleniach. Sąd Najwyższy podkreślił ponadto, że notariusz nie jest wyłącznie podmiotem gospodarczym: gdyby jego obowiązki sprowadzić wyłącznie do płaszczyzny działalności gospodarczej, wówczas nie byłoby uzasadnienia dla istnienia samorządu zawodowego, a obowiązki samorządu w zakresie organizacji aplikacji Sąd Najwyższy ocenił jako publicznoprawne.
Wyroki są prawomocne.
Wydział Informacji
Ministerstwo Sprawiedliwości
http://www.ms.gov.pl/aktualnosci.php#akt100318
[...] z lekkim poślizgiem, ale myślę, że jednak warto o nim napisać. W grudniu publikowaliśmy odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na uchwały Izb Notarialnych, które w dużym skrócie uzależniały możliwość rozpoczęcia [...]
Do wykazu tytułów radzę dorzucić rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji aplikacji notarialnej i orzeczenia Sądu Najwyższego uchylające niezgodne z prawem uchwały rad izb notarialnych. Uchwały te, jako kuriozum, również zasługują na uwagę. Wszystkich, którzy zamierzają zdawać egzamin wstępny na aplikację notarialną, serdecznie zapraszam. Jak będzie nas więcej, to będziemy silniejsi. Może większa liczba aplikantów w paradoksalny sposób sprawi, że wszystkim wyznaczą patronów. Powinna się jeszcze poprawić organizacja szkolenia w sądach.
Uczcie się pilnie i niech się Was dostanie jak najwięcej. Znajomość przepisów proponuję rozszerzyć o znajomość aktualnej sytuacji. Drodzy kandydaci z rocznika 2010 i następnych, z góry się cieszę na Wasze towarzystwo. Będzie nam raźniej.
http://www.iurista.net/2009/12/odpowiedz-ministra-sprawiedliwosci-na-uchwaly-izb-notarialnych/#comment-10229
http://www.iurista.net/2010/05/problem-patronow-na-notarialnej-w-dalszym-ciagu-aktualny/
Pzrepraszam moze wicie gdzie odbywaja sie zajecia seminaryjne dla aplkantow notarianych wkrkowie..
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7083183,Nie_etos_notariusza_jest_wazny__ale_pieniadze.html
Panie Ministrze. Ja nie mam problemu ze znalezieniem patrona. Znalazłem i co z tego jak Izba Notarialna w Gdańsku odmówiła mi możliwości odbywania aplikacji u wskazanego notariusza. Wskazany notariusz prowadzi kancelarie od 1994r., podpisał ze mną umowę patronacką. Otrzymałem promesę i złożyłem wniosek do Izby. Otrzymałem odpowiedz odmowną bez uzasadnienia. Zadzwoniłem do izby z pytaniem o uzasadnienie. Odpowiedz była krótka: uzasadnienia nie bedzie bo nie. Co Minister z tym fantem ma zamiar zrobić? To jest ewidentne łamanie prawa przez Izbę.